Nebojša Simeunović Sabljar o novom albumu Dža Ili Bu, koncertnoj promociji, digitalnoj popularnosti, regionalnom MTV-u...
Razgovor vodio Ivica Edge Stanković
Razgovor vodio Ivica Edge Stanković
01 – Kao koncertno
najaktivniji bend u regionu, ko zapravo ima najviše koristi od toga: Dža Ili Bu,
publika ili vlasnici lokala?
Sve zavisi kako gledate na život. Ako vam je bitna duhovna strana
, onda su bend i publika oni koji dobijaju. Ukoliko gledate materijalno, onda
su vlasnici lokala uvek na najvećem dobitku. Svi u bendu imaju neki posao.
Bubnjar je taksista, gitarista se bavi montažom garažnih vrata, a ja video
montažom. Muzika je ono što svi radimo isključivo iz ljubavi a ne iz
materijalne koristi. U Srbiji su bendovi, kako nekad, tako i sad okrenuti samim
sebi bez ikakve medijske podrške, osim ako nisu ušli u politiku ili politika u
njih.
S obzirom da je Dža ili Bu uvek imao samo svoj put, bez uplitanja
političkih i menadžerskih klanova, sponzora i velikog novca, bili smo primorani
da sve radimo sami.
Imamo svoj studio “Fabrika” u kome snimamo albume, radimo
produkciju i montiramo svoje video spotove. Takodje, svako u bendu ima svoj deo
posla. Nekom je to menadžment i organizacija koncerata, nekom snimanje i
produkcija muzike i spotova, nekome prodaja majica i diskova na koncertima itd.
Tako smo napravili malu komunu koja savršeno funcionise sama za sebe bez
spoljnih uticaja.
02 - Godišnjica
je albuma ‘Strašni Sud’. Koliko ima mlade publike koja zna stare kompozicije?
Album “Strašni Sud” je izašao 1995. godine i doneo je pesme kao sto su “Ustani
i Kreni” i “Večna Lovišta” koje su bile na neki način prvi naši veći hitovi,
barem na prostoru Srbije i Bosne i Hercegovine. Pesma “Ustani
i Kreni” je svojom porukom budila nadu ljudima tokom mračnih devedesetih. Zato je postala svojevrsna himna starije generacije ali takođe i
nove mlađe publike. Mlađi prate i upijaju priče od starijih,
a tako je izgleda bilo i u ovom slučaju.
03 - You Tube
- relevantno ili lažno predstavljanje uspeha?
You Tube je potpuno relativno merilo uspeha. Bendovi se takmiče u
broju pregleda, a svima je nadam se jasno da ko ima da plati može i da nasvira
broj pregleda do neverovatnih cifri. Ne vidim tu ništa osim brojeva koji nisu
nikakvo merilo. You Tube će zabeležiti svaki pregled, čak i
onoga koji se zgražava nad tom muzikom, a došao je
do toga jer mu je to tamo negde iskočilo. Živi nastupi su jedino relevantni sto se tiče uspeha.
04 - Zašto
nema Dža ili Bu na regionalnom MTV-u?
Na Regionalnom MTV-u odlučuju ljudi koji se slepo drže zadatog klišea
koji se vodi pričom da se pušta samo takozvana
“komercijalna” muzika. Po njima, pesma mora
biti elektro, pop, rege ili nekakva
kombinacija svega toga. Muzika mora biti vesela ,
melodija što gluplja, po mogućstvu da podseća na muziku za reklamu za uloške
koji upijaju 2x više... tekst sto bezličniji, da nekog slučajno ne pogodi. Dža ili Bu se na svu sreću nikad
nije uklapao u taj kliše. Odgovor im je uvek bio da smo suviše alternativni za
njihovu listu. Rekao bih da smo za imena koja se tamo vrte surova komercijala
jer Dža ili Bu je odsvirao stotinu koncerata godišnje i ima svoju publiku širom regiona, a
ono što se tamo vrti su uglavnom bendovi koji mogu nastupati isključivo na
festivalima jer u gradovima gde smo svirali ne bi prodali više od 3 karte.
Uostalom, koga još normalnog koji sluša rokenrol boli k... za MTV.
05 -
Kritikujete stvarnost u svojim pesmama, vidite li izlaz tj. ako vidite koji je
izlaz za opstanak Rock And Roll-a na
ovim prostorima?
Dža ili Bu je uvek imao deo pesama koje su imale
kritički, a rekao bih i buntovnički stav prema svim lošim stvarima koje nas
okružuju. Kao tekstopisac svih tih pesama mogu da kažem
da su one uvek bile usko povezane sa onim što osećam
ili sa nečim što mi se uistinu dogodilo u životu. Opstanak Rock ‘n’ Rolla vidim
u iskrenom izražaju, a ne u površnom bavljenju muzikom, kako to danas mnogi
rade. Naravno,takođe jedna od bitnih
stvari u vezi sa tim je i to da bendovi treba da se drže zajedno, kako bi scena
opstala. Rock 'n' Roll scena s kraja
80-ih i početka 90-ih je upravo zahvaljujući tome postojala i bila jaka jer su
se bendovi potpuno različitih muzickih pravaca (punk, rock, rockabilly, metal, hard core, rege...) družili i međusobno
podržavali.
06 – Koliko nastupi
na festivalima pomažu u promociji benda?
Festivali koje smo svirali poslednjih godina donekle su pomogli
popularizaciji benda u regionu. Nastupali smo na Exit Festivalu i Koncertu
Godine (Novi Sad), Belgrade Calling-u pre Billy Idol-a, zatim na Zaječarskoj
Gitarijadi, na Taxirat-u (Skoplje) , Silvertown Shine Festival-u (Srebrenica), Duka Fest-u i
Leto na Vrbasu (Banja Luka), TLO-u, Skladište Fest-u, Rock Village-u, na Šabačkom
Letnjem Festivalu i mnogim drugim. To nam je omogućilo da u turneje koje smo radili, uključimo
veliki broj gradova na području Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore i Makedonije. Svirali smo na InMusic festivalu u Zagrebu ali nažalost nismo
jos uvek uspeli da napravimo neku veću priču u Hrvatskoj osim 4-5 manjih
svirki.
07 - Kakvi su
naredni planovi benda Dža ili Bu?
Trenutno radimo na novom sedmom studijskom
albumu, koji će se zvati “Sedma
Sila”. On bi po nekim starim aršinima zapravo trebalo da bude dupli album jer ima 20 pesama. Na njemu će biti i dosta gostiju
iz bendova sa kojima smo svirali i družili se devedesetih,
kao što su Bjesovi, Goblini, Atheist Rap, Autogeni Trening i drugi. Poslednji
studijski album “Kukovo Leto”, izašao je
2012. godine . Album je producirao Teodor Jani, nekadašnji
producent Azre, EKV-a i mnogih drugih. Posle izlaska albuma, imali smo jednu
beskonačnu turneju od preko stotinu koncerata,
na kojoj smo puno putovali i družili se. Kad se probudimo sutradan posle svirke
u nekom gradu, a pre odlaska u sledeći, moj kum
Vaske, gitarista i ja, pravili bismo pesme uz jutarnju
kafu i rakijicu. Pesme su nastajale jedna za drugom i ubrzo smo shvatili da treba što pre da uđemo u studio i
snimimo ih. Novi album bi trebalo da izađe na jesen.
08 - Ima li
svrhe izdavati nosače zvuka ili se prepustiti digitalnoj prodaji albuma?
Nekada sam bio veliki kolekcionar, pa i dan
danas imam na hiljade vinila, diskova i kaseta. Zato ću uvek biti na strani
izdavanja čvrstih medija. Kada sam kao klinac kupovao ploče, to
je bio čitav jedan mali ritual. Kupiš album, odeš kuci, staviš
ploču na gramofon i slušaš, a uz to gledaš omot, čitas tekstove pesama, stvaraš
čitavu jednu sliku o tom bendu. Danas je to samo gomila Track- ova na komjuterskoj plej listi.
Što se tiče novog albuma Dža ili Bu “Sedma Sila”, nadam
se da će izaći kao i predhodni za PGP na čvrstom nosacu zvuka,
to jest CD-u. U Hravtskoj se publika može upoznati sa
radom Dža ili Bu preko kompilacijskog CD-a “Retrovizor“, koji je izašao za diskografsku kuću “Slušaj Najglasnije“.
09 - Za kraj,
kada bi trebalo dati savet mladim bendovima ili ljudima koji gaje entuzijazam
da će se baviti Rock and Roll-om,
kako biste im pomogli?
Deco slušajte mamu, tatu i Dža ili Bu )))
Dža ili
Bu biografija:
Dža ili
Bu je osnovan 1987-e godine u Beogradu. Dža ili Bu su prvi koncert održali u
beogradskom bioskopu “Rex” 22. januara 1988. godine. Te godine su uradili prve
demo snimke, pesme “Mamin nov usisivač” i “Crveno”. Sa četiri demo snimka su
zastupljeni na izdanju “Drugi talas - Beograd 89” (1989.) na kome su
predstavljeni novi domaći sastavi. Oktobra 1989. godine im se priključio
gitarista Goran Majkić Goksi. Godine 1990. snimili su pesme objavljene na
kaseti “Lepa kaseta” i svirali su po čitavoj SFRJ. Sledeće godine snimili su
novu seriju pesama koje su, uz deo prethodnih sa kasete, objavljene na prvom
studijskom albumu “Hej, mornari”. Uz duhovitu nalepnicu na omotu “Pobednici
Splita ‘91.” formulisali su gitaristički orijentisanu svirku propraćenu ironično-socijalnim tekstovima i to
posebno u pesmama “Živeo Staljin i svetska revolucija” i “Kraljica pica parka”,
LP je izašao 9. marta 1992. godine i po njegovom objavljivanju krenuli su na
seriju nastupa po Srbiji. U tom periodu odsvirali su oko sto nastupa i
zahvaljujući tome Radio Index ih je proglasio za koncertnu grupu godine.
Njihova pesma “Umetnik”, snimljena leta 1992. godine na nastupu u KST-u,
objavljena je na ploči “Nema ljubavi bez patnje i bola” (Take It Or leave It
1993.). Po snimanju drugog albuma “Spremanje ribljeg gulaša zahteva visoku
koncentraciju” ponovo su obišli Srbiju, a odsvirali su prvi inostrani koncert i
to u Skoplju. Novi album doneo je pesme u sličnom maniru kao i prethodni, uz
dalji razvoj postkomunističkih priča, kroz “Drug Tito se krije u pećini”,
“Velika svetska zavera” i ratom označena “Drugovi”. Na ploči je i ironična
obrada ex Yu heavy metal klasika, pesma “Motori” sastava Divlje jagode. U
pratećim vokalima pojačanje su pružili članovi grupa Atheist Rap i Eva Braun.
Krećući se u muzičkom rasponu od punka pa do hard rocka dali su svoje, cinično
viđenje zemlje u kojoj su osuđeni da žive. Decembra 1995. godine objavili su CD
“Strašni sud” koji svoj kataklizmični sadržaj formuliše kroz muziku inspirisanu
punk snagom. Produkciju je radio Igor Borojević (Partibrejkeres). Pored novih
pesama “Zanimljiva geografija”, “Neki drugi grad” i “Uradi sam”, inspirisanih
aktuelnim političkim trenutkom, tu su i nasli i opšte prihvaćeni hitovi “Večna
lovišta” i “Ustani i kreni”. CD je kao bonus doneo pet pesama sa prethodnih
ploča. Album Strašni Sud je doziveo komercijalni uspeh i prodate je u za to
vreme pozamasnom tirazu od 12.000 primeraka.
U leto 1996. godine gitarista Goksi je otišao u vojsku, zatim u Hjuston gde je magistrirao u NASA centru na raketnim gorivima. Sa bivšim članovima sastava Dead Kennedys i Butthole Surfers osnovao je grupu God Dog. Zamenio ga je Igor Panić sa kojim su krajem 1997. godine u produkciji Igora Borojevića snimili ploču “Kao da ničeg nije ni bilo”. Pored novih pesama kao što su “Aljaska” i “Olovni Vojnik” tu je i “Pas koji hoda sam”, obrada “Teenage kicks” sastava Undertones. Ploču su snimili u svom studiju “Fabrika” koji su otvorili sa Igorom Borojevićem. Kasetu “Kao da ničeg nije ni bilo” objavio je ZMEX januara 1998. godine, a devet meseci kasnije su za sopstvenu izdavačku kuću Fabrika izdali isti materijal na disku koji je uz pesme ponudio šest spotova, biografiju i fotografije grupe. Snimak sa dva koncerta koje su krajem 1998. godine održali u klubu “Bunker” u beogradskom Domu omladine, samostalno su objavili na disku “Bunker 99”. U proleće 1999. godine, u vreme bombardovanja Jugoslavije, prestali su sa radom.
Tokom perioda kada je grupa pauzirala Sabljar je sa Aleksandrom Grujićem (1970-2013) pevačem i basistom "The End Band"-a pokrenuo sastav Chornobyl in House sa kojim je objavio CD “12” (Active Time 2002.).
Na scenu su se vratili 2003. godine a na kompilaciskom disku “Retrovizor” izdatom za PGP-RTS uz izbor starih pesama su četiri koncertna snimka urađena na njihovom nastupu u Domu omladine januara 1999. godine. Od novih materijala snimili su “Ilegas” i obradu pesme “Opasne igre” sastava Beograd. Peti studiski album “Ultra muk” bio je muzicki upliv u industrial zvuk uz nove pesme “Metak”, “Rasprodaja”, “Zid”, snimili su obradu “Lepi Mario” Satana Panonskog. Kao predgrupa nastupili su u Areni Beograd na koncertu sastava Kaiser Chiefs 19. juna 2007. godine. Kompilaciju “Dobre stvari” su postavili na internet i ona uz izbor snimaka sa svih albuma sadrži i ponovo snimljene tri pesme sa debija. Šesti studiski album “Kukovo leto” je producirao Teodor Jani nekadasnji producent Ekatarine Velike, a kao pojačanje im je dosao Vladan Vasiljević (druga gitara) i novi basista Vuk Pavlović (ex Gangbangers). CD su obeležile pesme “VIP”, “Dobre stvari” , “Rizik” i "Gole Istine". Kao bonus ponovo su snimili deo pesama sa prva dva albuma. U toku 2013 i 2014 u okviru turneje "Kukovo Leto" bend je odsvirao preko stotinu koncerata sirom regiona i nastupio kao predgrupa Billy Idol-u.
U leto 1996. godine gitarista Goksi je otišao u vojsku, zatim u Hjuston gde je magistrirao u NASA centru na raketnim gorivima. Sa bivšim članovima sastava Dead Kennedys i Butthole Surfers osnovao je grupu God Dog. Zamenio ga je Igor Panić sa kojim su krajem 1997. godine u produkciji Igora Borojevića snimili ploču “Kao da ničeg nije ni bilo”. Pored novih pesama kao što su “Aljaska” i “Olovni Vojnik” tu je i “Pas koji hoda sam”, obrada “Teenage kicks” sastava Undertones. Ploču su snimili u svom studiju “Fabrika” koji su otvorili sa Igorom Borojevićem. Kasetu “Kao da ničeg nije ni bilo” objavio je ZMEX januara 1998. godine, a devet meseci kasnije su za sopstvenu izdavačku kuću Fabrika izdali isti materijal na disku koji je uz pesme ponudio šest spotova, biografiju i fotografije grupe. Snimak sa dva koncerta koje su krajem 1998. godine održali u klubu “Bunker” u beogradskom Domu omladine, samostalno su objavili na disku “Bunker 99”. U proleće 1999. godine, u vreme bombardovanja Jugoslavije, prestali su sa radom.
Tokom perioda kada je grupa pauzirala Sabljar je sa Aleksandrom Grujićem (1970-2013) pevačem i basistom "The End Band"-a pokrenuo sastav Chornobyl in House sa kojim je objavio CD “12” (Active Time 2002.).
Na scenu su se vratili 2003. godine a na kompilaciskom disku “Retrovizor” izdatom za PGP-RTS uz izbor starih pesama su četiri koncertna snimka urađena na njihovom nastupu u Domu omladine januara 1999. godine. Od novih materijala snimili su “Ilegas” i obradu pesme “Opasne igre” sastava Beograd. Peti studiski album “Ultra muk” bio je muzicki upliv u industrial zvuk uz nove pesme “Metak”, “Rasprodaja”, “Zid”, snimili su obradu “Lepi Mario” Satana Panonskog. Kao predgrupa nastupili su u Areni Beograd na koncertu sastava Kaiser Chiefs 19. juna 2007. godine. Kompilaciju “Dobre stvari” su postavili na internet i ona uz izbor snimaka sa svih albuma sadrži i ponovo snimljene tri pesme sa debija. Šesti studiski album “Kukovo leto” je producirao Teodor Jani nekadasnji producent Ekatarine Velike, a kao pojačanje im je dosao Vladan Vasiljević (druga gitara) i novi basista Vuk Pavlović (ex Gangbangers). CD su obeležile pesme “VIP”, “Dobre stvari” , “Rizik” i "Gole Istine". Kao bonus ponovo su snimili deo pesama sa prva dva albuma. U toku 2013 i 2014 u okviru turneje "Kukovo Leto" bend je odsvirao preko stotinu koncerata sirom regiona i nastupio kao predgrupa Billy Idol-u.
retko iskren bend koji se nikada nece prodati - sami vode bitku za opstanak Rock And Roll-a - ostali uzivaju u svojoj narcisoidnoj sebi nametnutoj nezaposlenosti - RESPECT za DZA ILI BU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ОдговориИзбриши